KESKI-LAPIN HIRVIKOIRAYHDISTYS

TOIMINTAKERTOMUS 2007

Yleinen osa

Kulunut vuosi oli yhdistyksen 16. toimintavuosi.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 21.2.2007 Nordea pankin tiloissa Rovaniemellä. Kokoukseen osallistui 15 jäsentä.

Yhdistyksen jäsenmäärä on edelleen kasvanut. Jäseniä oli vuoden vaihteessa 170.

Yhdistyksen talous on erittäin hyvällä mallilla. Saaduilla jäsen- ja osallistumismaksuilla sekä arpajaistuloilla on pystytty hyvin kattamaan menot.

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Pentti Ylitalo ja varapuheenjohtajana Jarmo Huovinen.

Johtokunnan muina jäseninä Matti Ylijääskö, Kari Sotkasiira, Kauko Heiskanen, Jarmo Huovinen, Unto Nätynki ja Jussi Rieppo. Sihteerinä ja rahastonhoitajana on toiminut Kauko Heiskanen.

Johtokunta on kokoontunut vuonna 2007 neljä kertaa

Kauko ja Marko Heiskanen on ylläpitänyt yhdistyksen internet-sivuja (www.klhy.net). Nettisivuille on asennettu 27.5.2005 laskuri laskemaan sivullakäyntikertojen määriä. 31.12.2007 mennessä sivuilla on käyty 16.055 kertaa.

Toiminta painottui edellisien vuosien tapaan näyttely- ja haukkukoetoimintaan

Jäsenet ovat käyttäneet koiriaan ahkerasti kokeissa ja näyttelyissä. Yhdistyksen jäsenten koirista

neljä saavutti käyttövalion arvon.

Yhdistyksen jäsenien koirat menestyivät hyvin valtakunnallisissa haukkukokeissa.

Jpn KVA Ruka-Roveikon Nelly, omistaja Antti Kylmäniemi, saavutti Hirvimestaritar 2007 ottelussa 3. sijan ja Hirvimestaruus 2007 ottelussa 5. sijan.

Kku KVA Mustakummun Rasmus, omistaja Jukka Puominen, saavutti Hirvenhaukut ottelussa 3. sijan ja valittiinLapin Kennelpiirin vuoden hirvikoiraksi.

Jpu KVA Kelopojan Jeri, omistaja Tommi Heikkilä, saavutti juniorimestaruusottelussa 2007 5. sijan.

Yhdistyksemme jäsen Jussi Rieppo on aloittanut ylituomarikoulutuksen keväällä, hyvällä menestyksellä.

Osallistuttiin eri keskusjärjestöjen vuosikokouksiin.

Koetoimikunta

Pj. Jarmo Huovinen, jäsenet: Esko Kariniemi, Alpi Olli, Jussi Rieppo, Kari Sotkasiira ja Matti Ylijääskö.

Toimikunta kokoontui kolme kertaa.

Vuoden aikana järjestettyjen koulutusten ja kilpailujen pitopaikkana on ollut Valajaskosken Metsästys- ja Kalastusseuran toimitalo.

Hirvenhaukkukokeen palkintotuomarikurssi järjestettiin 25.8.2007 ja kurssille osallistui 31 henkilöä. Kursseille osallistuneista henkilöistä noin kymmenen oli aktiivisesti tekemässä harjoittelukertoja.

Karhunhaukkutaipumuskokeen palkintotuomarikurssi järjestettiin 5.9.2007 ja kurssille osallistui 7 henkilöä. Molempien kurssien johtajana toimi Veli-Matti Huhtala.

Yhdistys järjesti Pohjan-Lohkon ystävyysottelun 1.9.2007, johon osallistui 16 koiraa, joista 6 koiraa haukkui VOI1-tuloksen. Voiton vei Kainuun hirvikoirayhdistys 246,5 pisteellä, toiseksi sijoittui Keski-Lapin Hirvikoirayhdistys (190,0 pist.), kolmanneksi Keski-Pohjanmaan hirvikoirayhdistys (147,0 pist.) ja neljänneksi Oulun Seudun hirvikoirayhdistys (128,5 pist.). Ylituomarina toimi Seppo Eskelinen ja kilpailusihteerinä Jussi Rieppo.

Kansainväliset Ultrapoint-haukut järjestettiin 15.9.2007. Kokeeseen osallistui 17 koiraa, joista 7 koiraa haukkui VOI1-tuloksen. Koe oli samalla yhdistyksen mestaruuskilpailu. Kokeen voiton, sekä yhdistyksen mestaruuden vei norjanharmaauros Täperän Esra (92,5 pist.), omistaja Kauko Heiskanen. Ylituomarina toimi Jukka Törmänen ja kilpailusihteerinä Jussi Rieppo.

Keskiviikko Cup- kilpailu järjestettiin 26.9.2007, joka oli samalla viimeinen osakilpailu. Kokeeseen osallistui 13 koiraa, joista 4 koiraa haukkui VOI1-tuloksen ja 2 koiraa AVO1-tuloksen. Hannu ja Maria Heikkilän omistama norjanharmaauros Kruunukallion Raiku voitti viimeisen osakilpailun (89,5 pist.) sekä koko Cup-kilpailun (180 pist.). Ylituomarina toimi Erkki Saija ja kilpailusihteerinä Tuula Trast.

AVO-koe järjestettiin 4.-17.11.2007. Kokeeseen osallistui 10 koiraa, joista 2 saavutti AVO1-tuloksen. Kokeen voitti norjanharmaauros Rajamiehen Pate (85 pist.), omistaja Janne Takkinen. Ylituomarina toimi Pentti Halonen.

Kauden kokeiden maastomestarina toimi Jarmo Huovinen. Hän otti vastaan myös kokeiden ilmoittautumiset.

Kuluvan kauden aikana yksityismaiden saaminen haukkukokeiden järjestämistä varten osoittautui joiltakin osin aika hankalaksi, koska osa metsästysseuroista pelkäsi haukkukokeiden karkottavan alueen hirvet muualle.

Koetoimikunta kiittää maanomistajia ja opastuomareita kokeiden järjestelyjen toteutumisesta!

Näyttelytoimikunta

Toimikunnan kokoonpano: Unto Nätynki puheenjohtaja, Tuula Trast sihteeri, Ritva Tuisku, Matti Ylijääskö ja Pekka Yli-Huikku.

Toimikunta kokoontui toimintavuoden aikana 4 kertaa.

Yhdistys järjesti 11.08.2007 koiranäyttelyn Ounaspaviljongilla.

Koiranäyttely järjestettiin yhteistoiminnassa Valajaskosken Metsästys- ja kalastusseura ry:n kanssa.

Näyttelyyn ilmoittautui ennätysmäärä eli 376 koiraa.

Näyttelyn tuomarina toimivat: kehä 1, Esko Salkonen, kehä 2 Matti Palojärvi, kehä 3 Riitta Lahtovaara, kehä 4 Leni Finne, ja kehä 5 Arja Koskelo.

Eläinlääkärinä toimi Tuovi Joona

Näyttelyn kauneimmaksi valitsi Leni Finne SAMOJEDINKOIRA FIN&N MVA lcivetican Honey Bear

koiran omistaa Sirpa Kokkonen Rovaniemeltä.

Kesän ja syksyn aikana oli korille kehäharjoittelua .